Träning inför motionslopp på cykel

Träning inför årets motionslopp

Nästan alla kan cykla, om inte annat kortare sträckor till affären eller till närmaste café för en fika. Att cykla 30 mil däremot är en prestation för de allra flesta. För att ett längre lopp skall bli behagligt så rekommenderar vi att du skaffar dig många ”mil i benen” men också att du tränar på att cykla i grupp.

Träning med Hisingens Cykelklubb

Hisingens Cykelklubbs träning ger dig inte bara en mängd mil i benen utan också möjligheten att träna på att cykla i grupp. Med HCKs närmare 700 medlemmar är det aldrig svårt att hitta rätt fartgrupp, trevligt träningssällskap och få hjälp med frågor och tips. Att bli medlem i Hisingens Cykelklubb är ett tips, då ingår samtliga träningstillfällen utomhus i medlemsavgiften. Du får då bra träning inför ditt uppsatta mål till den låga kostnaden av ett medlemsskap.

Mängdträning inför olika distanser

50 – 160km (5 – 16 mil)

Om ditt mål är att cykla ett lopp på 100-150km (Hisingen Runt, Nationaldagsloppet, Kungälvsrundan, Västkusten Runt, Varbergs Sommargiro, Kungsbacka Gran Fondo etc) blir det behagligare om du cyklat 200-500km under våren.

200 – 300km (20 – 30 mil)

Är målet att cykla lite längre såsom Själland Runt Vätternrundan etc är en stark rekommendation att du cyklat i alla fall 100 mil på våren (ju fler desto bättre). Men de fysiska förberedelserna räcker inte, mentala förberedelser och rätt utrustning är minst lika viktigt.

Hur får du bäst träning på cykel utan att det kostar som en kolfibercykel?

inför motionsloppAtt få ihop mängden är inte så svårt om du kan tänka dig att ex cykelpendla till jobbet. Då får du också lagom doser att vänja dig vid sadeln. Men du behöver även längre sammanhängande rundor.

Hisingens Cykelklubb drar igång med distansrundor där det finns olika fartgrupper på söndagar i mars och kör ända fram till november. Veckorundorna på tisdags- och torsdagskvällarna som är ”tjôtrundor” eller intensivrundor startar i april och håller på fram till september. Välkommen på någon av klubbens träningsrundor.
När det inte cyklas utomhus kryper vi in i värmen och tränar i spinningsalen.

HCKs träning är varierade mellan 4-6 mil på vardagar och 8-15 mil på söndagar. Se även till att följa med även när det är blåsigt och regnigt för att vara förberedd på eventuellt dåligt väder inför motionsloppet. Tänk även på att testa dig fram till vilka kläder som passar bäst under olika förhållanden. När det gäller klädsel, mektip samt utrustning kan du också få hjälp och få dina frågor besvarade av klubbens medlemmar.

Har du aldrig cyklat i grupp eller känner osäkerhet så har Hisingens Cykelklubb introduktionsrundor. Vi cyklar en kortare distans i lugnt tempo så du får prova på. Inför rundan har vi en teoretisk genomgång i vår klubblokal.

träning införvästkusten runt