Sportdryck under cykellopp

Du kan få en extra kick av sportdryck under längre rundor på cykeln. Sportdryck kan även motverka kramp och vätskebrist.

Men det är viktigt att du redan innan testat produkten så du inte får problem. Om du väljer en sportdryck du inte testat innan kan det leda till problem under cykelturen.

Prova dig fram innan vilka tillskott som hjälper just dig innan du skall delta i tävling eller motionslopp.

vattenflaska storVätska
För att undvika vätskebrist bör du fylla på med vätska hela tiden. Vatten motverkar prestationsproblem och kramp i stor utsträckning. Redan efter en timme kan du bli påverkad av vätskebrist och då är det svårt att återställa balansen.

Energi
Det går att köra på kroppens reserver upp till 75-90 minuter. För att vara fokuserad och på topp så bör du redan från start börja dricka sportdryck som innehåller kolhydrater. Fyll gärna också på med energibars och/eller bananer under loppet.

Salt och mineraler
För att undvika att bli dränerad på salt och mineraler är det ett tips avälja en sportdryck som innehåller elekrolyter. Det går även att lägga i en knivsudd salt i sportdrycken.
Ett tillskott av magnesium kan motverka försämrad prestation och kramp i muskler.

Under Västkusten Runt kan du i depåerna tanka sportflaskan med Loadex från Dalblads. En sportdryck som ger dig kolhydrater i form av dextros, maltodextrin och fruktos. Loadex är även berikad med vitamin C och magnesium.